سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به نام آن وجودی که وجودم ز وجودش شده موجود . سلام دوستان این وبلاگ کاملآ مذهبی است و تا مدتی دیگر انبوه اطلاعات مذهبی را در آن مشاهده می کنید.

زندگینامه شهید محمد ولی قرنی

تیمسار سرتیپ شهید محمد ولی قرنی، فرزند میرزا آقا جان، در روز اول فروردین سال 1292 در تهران دیده به جهان گشود. پس از طی دوران طفولیت به مدرسه رفت و پس از اخذ دیپلم طبیعی در سال 1310 در دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش پذیرفته شد و به تحصیل اشتغال یافت.

علاقه به مطالعه کتب سیاسی و مذهبی و ایدئولوژی دینی ، همزمان با آغاز مبارزات سیاسی حضرت امام (ره) علیه رژیم شاهنشاهی، او را نیز به جمع شاگردان نهضت اسلامی آیت الله خمینی (ره) وارد نمود.

آغاز فعالیتها

مبارزه سیاسی عمل گرایانه او از سال 1336 آغاز شد و با شکست طرح کودتای وی و جمعی از همکاران علیه رژیم حاکم به مدت سه سال زندانی و از ارتش اخراج شد.

پس از آزادی از زندان مجدداً به فعالیتهای سیاسی پرداخت و بار دیگر در سال 1342 در جریان قیام 15 خرداد و ارتباط او با آیت اله میلانی دستگیر و روانه زندان شد ، این بار نیز بمدت سه سال را در زندان قصر سپری نمود.

او به مطالعه کتب مذهبی و بویژه تفسیر المیزا ن علاقه فراوانی داشت و بصورت هفتگی به مسجد جمکران می‌رفت.

او تنها راه نجات از سلطه رژیم شاهنشاهی را اطاعت از فرامین امام (ره) می‌دانست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مرتباً برای دیدار با امام (ره) به مدرسه علوی می‌رفت.

 با استقرار نظام جمهوری اسلامی وتشکیل ارتش مکتبی ایران، طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) درجه سرتیپی به ارتقاء یافت و به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب گردید.

اولین رئیس ستاد مشترک ارتش در دولت نو پای اسلامی پس از استقرار ثبات و نظام اولیه در نیروهای سه گانه ارتش در ماههای اولیه پیروزی انقلاب در سرکوب و ناکامی گروهک‌های ضد انقلاب نقش بسزایی ایفا نمود.

کردستان

با آغاز نا آرامی های گسترده در کردستان، خود به آن منطقه رفت و بسرعت کنترل اوضاع را در دست گرفته و مقدمات سرکوبی ضد انقلاب را فراهم ساخت اما کار شکنی های برخی اعضاء غیر مسئول دولت موقت در مما شا ت با ضد انقلاب و بی اثر شدن اقدامات انجام شده توسط ستاد مشترک ارتش باعث شد سرتیپ قرنی استعفا دهد تا بلکه در آینده و در شرایط و محل خدمتی دیگر به اقداماتی اساسی در راستای مبارزه همه جانبه با ضد انقلاب گام بردارد.

شهادت

سرانجام در شامگاه دوم اردیبهشت سال 1358 در حیاط منزل شخصی خود در میدان ولیعصر تهران مورد اصابت گلوله‌های عناصر فریب خورده گروهک فرقان قرار گرفت و در بیمارستان مهر به شهادت رسید.

شهید سپهبد محمد ولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش ج .ا .ا و اولین شهید از مسئولین مملکتی بود که سالها مبارزه علیه استبداد او را لایق مقام والای شهادت در راه خدا نمود.






ادامه مطلب...
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 شهریور 28 توسط aminnavak
    
پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ