سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به نام آن وجودی که وجودم ز وجودش شده موجود . سلام دوستان این وبلاگ کاملآ مذهبی است و تا مدتی دیگر انبوه اطلاعات مذهبی را در آن مشاهده می کنید.

زندگینامه شهید سرلشکر منصور ستاری

سرلشکر شهید ، منصور ستاری در سال 1327 در روستای ولی آباد ورامین دیده به جهان گشود . پدرش ، مرحوم « حاج حسن » شاعری فاضل بود که دیوانی از او به نام « ماتمکده عشاق » به یادگار مانده است .

منصور ستاری دوران ابتدایی را در مدرسه ولی آباد ورامین و دوران متوسطه را در قریه « پوینک » باقر آباد به پایان رسانید . وی در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان ممتاز کلاس به شمار می‌رفت .

شهید بزرگوار پس از اخذ دیپلم متوسطه ، در سال 1346 وارد دانشکدة‌افسری شد و پس از پایان دورة‌دانشکده به درجة ستوان دومی نایل آمد . در سال 1350 جهت طی دورة‌علمی کنترل رادار به کشور آمریکا اعزام شد و پس از گذراندن دورة‌یکساله ، در سال 1351 به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد .

 شهید ستاری در سال 1354 در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته برق و الکترونیک پذیرفته شد . تعدادی از واحدهای دانشگاهی را گذرانده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی تحصیل را کنار گذاشت و همدوش دیگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت.

 

 فعالیهای شهید

 وی افسری مؤمن ، متعهد ، شجاع ، آگاه ، تیزهوش و کاردان بود . طرح‌ها و ابتکارهای زیادی در تجهیز سیستم‌های راداری ، پدافندی به اجرا گذاشت که در طول جنگ تحمیلی توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان نمود .

تیمسار ستاری به علت فعالیتهای بیش از حدی که در اجرای طرح‌های جنگی از خود نشان داد ، درسال 1362 به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد . طرح‌ها و برنامه‌هایی که شهید ستاری ارائه می‌داد بسیار منطقی ، عملی ، کاربردی و مؤثر بود . از این رو در سال 1364 به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خود نشان داد ، در بهمن ماه سال 1365 با درجة سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار این مسئولیت بود .سرانجام سرلشکر خلبان منصور ستاری در یک سانحه هوایی، در پانزدهم دی ماه 1373 به شهادت رسید.

 

شهید سرلشکر ، منصور ستاری در طی مدتی که زمام امور نیروی هوایی را به عهده داشت با اجرای دهها طرح و برنامه‌های کوتاه و بلند مدت ، منشأ خدمات ارزشمندی در نیروی هوایی بود . وی هنگام شهادت 46 سال داشت و از ایشان سه دختر و یک پسر به یادگار مانده است . 

مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره سرگذشت سرلشکر خلبان شهید منصور ستاری منتشر شده‌، عبارتند از:

ـ پاکباز عرصه عشق‏ (مجموعه خاطرات، مروری بر زندگی شهید سرلشکر منصور ستاری) / ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی، سازمان عقیدتی سیاسی / 1375.

ـ اسطوره‏ها / به کوشش خلیل عبدالحسینی / نشر شاهد / 1380.

ـ اسوه‌های جاوید / اباصلت رسولی / نشر شاهد / 1385.

ـ مرد ابرپوش (براساس زندگی شهید منصور ستاری) / حمید نوایی لواسانی / دفتر ادبیات و هنر مقاومت و نشر شاهد / 1385.

ـ‌ نرم‌افزار عرشیان / نشر شاهد / 1386.

ـ مرد / شمسی خسروی / نهاجا

 

« روحش شاد و یادش گرامی باد ! »






ادامه مطلب...
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 شهریور 28 توسط aminnavak
    
پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ